Ergo Hestia rekomenduje: Jak bezpiecznie dojechać na majówkę z rodziną

Teaser

Aż 60% pasażerów podróżujących na tylnych siedzeniach nie zapina pasów. Tymczasem podczas kolizji te osoby są szczególnie narażone na poważne urazy. W przededniu majówki, sopocka Ergo Hestia przygotowała porady, które pozwolą kierowcom i pasażerom bezpiecznie dojechać do celu.

Testy wykazują, że przy czołowym zderzeniu niezapięty pasażer siedzący z tyłu, może przełamać oparcie przedniego fotela i zmiażdżyć osobę na nim siedzącą. Jadąc z prędkością około 50 km/h w chwili zderzenia auta z nieruchomą masywną przeszkodą na ludzi wewnątrz auta działa ogromne przeciążenie. Osoba o wadze 80kg przez moment może mieć „masę zderzeniową” równą około 4 ton. Z taką siłą wpada na przednie fotele bezwładnie lecące ciało niezapiętego pasażera. Nikt nie jest w stanie się jej przeciwstawić, dlatego tak ważne jest stosowanie pasów bezpieczeństwa.

- Zapinanie pasów bezpieczeństwa przez osoby siedzące z przodu zmniejsza o 45% ryzyko powstania obrażeń śmiertelnych, natomiast ciężkich nawet do 50%. Niewielu kierowców wie o tym, że towarzystwa ubezpieczeniowe odpowiadają za szkody z tytułu odpowiedzialności cywilnej tylko w takim zakresie, jak gdyby osoby poszkodowane miały w trakcie wypadku zapięte pasy bezpieczeństwa – przypomina Agnieszka Nowacka - zastępca dyrektora ds. Likwidacji Szkód Osobowych Ergo Hestii.

Obowiązek zapinania pasów bezpieczeństwa został wprowadzony w Polsce w 1983 r. i dotyczył wówczas tylko przednich siedzeń oraz dróg poza obszarem zabudowanym. W 1991 r. obowiązek ten rozszerzono również na siedzenia tylne oraz wszystkie drogi. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, Jedynie kobiety w widocznej ciąży zwolnione są z obowiązku korzystania z pasów bezpieczeństwa.

Każdy kto zdecyduje się na jazdę bez zapiętych pasów bezpieczeństwa, musi liczyć się z mandatem. Za niekorzystanie z pasów bezpieczeństwa podczas jazdy kierowca otrzyma mandat w wysokości 100 zł. Mandat takiej samej wysokości zapłaci również kierowca przewożący pasażerów, którzy nie korzystają z pasów bezpieczeństwa.
Z kolei za przewożenie dziecka poza fotelikiem ochronnym lub w foteliku ochronnym, ale tyłem do kierunku jazdy na przednim siedzeniu pojazdu wyposażonego w poduszkę powietrzną dla pasażera, grozi mandat wysokości 150 zł.

Eksperci Ergo Hestii na bazie likwidowanych szkód przygotowali porady dot. poprawy bezpieczeństwa pasażerów. Porady mają formę infografiki, którą łatwo wyciąć i zachować – lub wydrukować i przyczepić w widocznym miejscu. Na pewno warto ją sobie przypomnieć przed każdym dłuższym wyjazdem.

 

Eksperci Ergo Hestii radzą, jak poprawić bezpieczeństwo swoje oraz pasażerów:

  • Pamiętaj o prawidłowym zapięciu pasów bezpieczeństwa. Powinny one płasko przylegać do ciała. Pas biodrowy powinien opinać biodra jak najniżej w stosunku do brzucha, natomiast pas piersiowy przebiegać nad środkiem barku, bez tendencji do zsuwania się z ramienia
  • Wszystkie osoby w samochodzie zajmujące miejsca wyposażone w pasy, powinny je zapiąć zanim pojazd ruszy
  • Pamiętaj o właściwej pozycji na fotelu. Pas nie uchroni przed wysunięciem
    się spod niego osoby leżącej na odchylonym fotelu, ani nie zapobiegnie uderzeniu o deskę rozdzielczą kogoś, kto w momencie wypadku był pochylony do przodu
  • Pas jest najlepszą ochroną dla kierowcy i pasażerów we współpracy z prawidłowo ustawionym zagłówkiem i poduszką powietrzną. Zagłówek chroni szyję przed bardzo niebezpiecznymi i bolesnymi urazami w razie gwałtownego odchylenia głowy do tyłu, a poduszka chroni głowę i klatkę piersiową przed uderzeniem w kierownicę, deskę rozdzielczą lub słupek przedni. Niemniej jednak podstawą bezpieczeństwa są dobrze zapięte pasy!
  • Nie kładź ciężkich przedmiotów (np. torby) na siedzeniu pasażera – w razie wypadku czujniki mogą uruchomić poduszkę powietrzną pasażera

- Standardem w krajach zachodnich jest też kontrola bezpiecznego rozmieszczenia i zabezpieczenia bagażu. W niektórych krajach UE za źle zabezpieczony bagaż można otrzymać mandat i punkty karne – mówiAgnieszka Nowacka z Ergo Hestii.

Kierujący często w pośpiechu przed wyjazdem zaniedbują ten element, tymczasem warto pamiętać o podstawowych zasadach:

1. Zadbaj o odpowiednie rozmieszczenie przedmiotów  w bagażniku:

  • najcięższe z nich umieść w głębi bagażnika najbliżej oparcia tylnej kanapy
  • nie zostawiaj niczego luzem, użyj pasów naciągowych do przymocowania przedmiotów
  • niektóre części wyposażenia (np. buty narciarskie) można umieścić bezpośrednio za oparciem fotela kierowcy lub pasażera
  • zwierzęta domowe przewoź w klatce umieszczonej zaraz za oparciem tylnej kanapy
  • sprawdź, czy dla Twojego psa dostępne są pasy bezpieczeństwa

2. Zastanów się nad kupnem bagażnika dachowego np. na kijki do nordic walking, narty czy inne niestandardowe przedmioty – zdecydowanie zwiększysz bezpieczeństwo podróżujących w razie wypadku.

3. Nie kładź parasola lub innych przedmiotów na tylnej półce – w chwili zderzenia polecą  do przodu stanowiąc śmiertelne zagrożenie dla pasażerów

***

Informacje o Grupie Ergo Hestia

Tworzą ją trzy spółki ubezpieczeniowe: STU Ergo Hestia SA, STU na Życie Ergo Hestia SA oraz MTU Moje Towarzystwo Ubezpieczeń SA. Spółki Grupy oferują ubezpieczenia dla klientów indywidualnych w zakresie ochrony majątku i życia, a także dla przemysłu oraz małego i średniego biznesu. Prezesem Grupy jest Piotr M. Śliwicki.

W ubiegłym roku Grupie zaufało ponad 3,6 miliona klientów indywidualnych oraz firm reprezentujących mały i średni biznes, a także największe korporacje. Ubezpieczamy co drugą firmę z setki największych w Polsce. O dynamicznym rozwoju Grupy świadczy fakt, że co 13 sekund wystawiana jest nowa polisa ubezpieczeniowa. Co minutę podejmujemy decyzję o wypłacie odszkodowania.

Głównym akcjonariuszem Grupy Ergo Hestia jest międzynarodowy koncern ubezpieczeniowy Ergo Versicherungsgruppe, należący do największego globalnego reasekuratora, Munich Re.

< 240098" >
Źródło Hestia SA. Dostarczył netPR.pl
Authors
Top